فواید مصرف عسل در کودکان

فواید مصرف عسل در کودکان

فواید مصرف عسل در کودکان

شاید در مورد برخی از فواید عسل شنیده باشید. والدینی که به دنبال جایگزینی به جای شکر برای کودکان خود هستند، اغلب به عسل به عنوان یک انتخاب طبیعی نگاه می کنند. عسل یک شیرین کننده طبیعی است که حاوی مواد معدنی، آنزیم ها و ویتامین ها است. مطالعات نشان داده است که عسل دارای ارزش غذایی بالایی است. بسیاری از والدین ممکن است نگران این موضوع باشند که عسل برای کودکان خطرناک باشد. بهتر است برای تغذیه کودکان از عسل طبیعی استفاده کنید. قبل از استفاده از عسل برای کودکان بهتر است بررسی کنید که کودک به عسل حساسیت نداشته باشد. عسل طبیعی را می توانید در بسیاری از فروشگاه های معتبر فروش عسل و در برخی از مراکز فروش عمده ادویه پیدا کنید. در این مقاله درباره فواید عسل و میزان مصرف روزانه آن توضیح داده می شود.

از چه سنی میتوان به کودک عسل داد

برای کودک زیر یک سال نیاید عسل داده شود، چون در این کودکان عسل می تواند باعث بوتولیسم شود. برای کودکان بالای یک سال عسل هیچ خطری ندارد. اگر عسل در سن مناسب به کودک داده شود می تواند جز رژیم غذایی مناسب کودک قرار گیرد. کودک بین 1 تا 2 سال می تواند 7 قاشق چای خوری، کودک بین 3 تا 6 سال نیز 9 قاشق چای خوری، بالای 6 سال می تواند 11 قاشق چای خوری در طول روز مجاز به استفاده از عسل هستند.

خاصیت عسل برای کودکان

1-عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و سالم و تقویت کننده انرژی : استفاده از قند زیاد در بعضی کودکان می تواند باعث تغییر در خلق و خو، سطح انرژی در آنها شود. عسل به عنوان جایگزین به جای شکر می تواند استفاده شود، شکر سفید فرآوری شده در بیشتر غذاهای بسته بندی شده وجود دارد. عسل تنها یک شیرین کننده نیست بلکه حاوی مواد معدنی و آنزیم های حیاتی برای کودکان است. یک قاشق غذا خوری عسل حاوی مقدار تقریبی 64 کالری و 17 گرم کربوهیدرات می باشد. کربوهیدارت می تواند به عنوان یک سوخت برای کودکان باشد تا بتوانند در طول روز پرانرژی باشند. عسل همچنین می تواند حاوی ویتامین C و B ، پانتوتنیک اسید و ویتامین B6 باشد.

2- عسل برای تسکین گلو درد و به عنوان داروی سرماخوردگی : عسل می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای علائم سرماخوردگی عمل کند. همچنین این ماده می تواند باعث تسکین گلو درد کودکان شود.

3- عسل برای تسکین سرفه : استفاده از یک فنجان داغ عسل می تواند در تسکین سرفه به کودکان کمک کند.

4- عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن : از آنتی باکتریال های موجود در عسل می توان برای تقویت سلول های ایمنی بدن کودکان استفاده کرد. علاوه بر این از خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی موجود در عسل برای مبارزه با میکروب و باکتری ها استفاده می شود. عسل همچنین به افزایش متابولیسم کودک شما کمک می کند.

5- عسل به عنوان مرهم برای درد : اگر کودک دچار سوختگی و یا زخم جزئی شده باشد می توان با عسل خالص درجه بالا، آن را التیام بخشید. قبل از استفاده از عسل حتما محل آسیب دیده را با آب بشوریید. معمولا از عسل درجه متوسط برای بهبود مرهم بر روی زخم ها استفاده می شود. اگر از کیفیت عسل خود مطمئن نیستید بهتر است اینکار را انجام ندهید. هنگام خرید عسل و خرید ادویه از فروشگاه های معتبر باید به کیفیت آن توجه کنید.

6-عسل برای کمک به گوارش : عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی است که در از بین بردن باکتری ها به  بدن کمک می کند. عسل می تواند حرکت روده را منظم کرده و در هنگام عفونت ها، معده را تسکین دهد.

نکاتی در مورد استفاده از عسل

طعم شیرین عسل را معمولا کودکان دوست دارند، به جای غذاهای شیرین و یا استفاده از نوشابه می توان از مخلوط عسل با آب استفاده کرد. از عسل در کلوچه ها، شیرینی ها یا غذاهای خانگی می توان به عنوان جایگزین شکر استفاده کرد. عسل را باید حتما در مکان بسته و خشک نگهداری کرد  تا در مدت زمان طولانی بتوان آن را نگه داشت.

کلام آخر

به طور خلاصه عسل فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد، و اگر آن را به صورت متعادل مصرف کرد برای کودک خطرناک نیست. از مصرف بیش از اندازه عسل در طول روز به دلیل وجود قند در آن باید خودداری کرد. پس از اولین مصرف عسل حتما به علائم حساسیت زا در کودکان باید توجه کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *